HİBRİT ÖĞRENME NEDİR?
Korona ile mücadele vermeye devam ettiğimiz günlerde eğitimin eksik kalmaması adına çözüm önerileri gündemi meşgul ederken, üniversiteler ve diğer okullar hibrit öğrenme yapacağını duyurdu.Son günlerde pandemi ile birlikte sürekli duyduğumuz, blended learning Türkçe karşılığı “hibrit öğrenme” üzerine önemli noktalardan bahsedeceğim.
Hibrit öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve karma öğrenme olarak da bilinmektedir.Hibirt öğrenme, web destekli öğrenme ile sınıftaki öğrenmenin avantajlı yönlerinin birleşitirilmesidir.
Hibrit öğrenme ortamı, öğrenenlere web tabanlı öğretim ortamı aracılığı ile dilediği yerden, dilediği zamanda, dilediği süre ile ve anında dönüt/düzeltme/pekiştireç alarak çalışabilme gibi birçok avantajı sağlarken, aynı zamanda yüz yüze öğrenme ortamında da tartışabilme, öğretmen ve öğrenenlerle doğrudan etkileşimde ve iletişimde bulunabilme, öğrenenlerin birbirlerinin öğrenme ürünlerini görebilmesi ve inceleyebilmesi gibi yüz yüze öğrenme ortamının güçlü taraflarını bir arada sunuyor.
Hibrit Öğrenme Bileşenşleri:
√ Eş zamanlı (synchronous) fiziksel biçimler
√ Öğretmen liderliğinde sınıflar ve öğretmen.
√ Katılımlı laboratuar çalışmaları ve çalıştaylar
√ Alan gezileri
√ Eş zamanlı (synchronous) çevrimiçi biçimler (canlı e-öğrenme)
√ e-görüşmeler/toplantılar
√ Sanal sınıflar
√ Web seminerleri ve radyo veya TV yayını
√ Koçluk (coaching)
√ Mesajla anında görüşme
√ Kişisel hızda farklı zamanlı (asynhronous) biçimler
√ Dokuman ve Web sayfaları
√ Web/bilgisayar destekli eğitim modülleri
√ Değerlendirme/test ve anketler
√ Benzetişimler
√ Mesleki yardım ve elektronik performans destek sistemleri
√ Canlı olay kaydı
√ Çevrimiçi öğrenme toplulukları ve tartışma forumlarıdır.
Hibrit öğrenmenin faydaları:
1. Öğrenme etkililiğini artırır.
2. Zenginliği sürekli kılar.
3. Zaman ve maliyet açısından uygundur.
4. Sonuçlar en uygun düzeyde gerçekleşir.
5. Harmanlanmış çalışmalar hemen ortaya çıkar.
Hibrit öğrenme, sınıflarda daha çok teknolojinin ve internetin kullanılmasını danlamına gelmiyor, bunun dengeli bir şekilde sınıf içi etkinlikleri de destekleyecek bir şekilde kullanılmasını öneriyor. Örneğin, öğrenci laboratuvarda deney yaparak öğrenirken simülasyonla, web tabanlı etkinliklerle sanal olarak bunu destekleyebiliyor. Böylece hem yüz yüze öğrenmenin avantajlarını, hem de web tabanlı öğrenmenin avantajlarını birlikte kullanabiliyor. Hibrit öğrenmede okul dışında internet üzerinde bir sanal sınıf oluşturabiliyor ve bu sanal sınıf üzerinde hem bir önceki dersle ilgili hem de bir sonraki dersle ilgili ödev, soru, quiz, not, sunum, video, animasyon paylaşılabiliyor. Öğrencinin bir önceki derste öğrendiklerini pekiştirmesini ve bir sonraki derse de hazırlıklı olarak gelmesi sağlanabiliyor. Böylelikle derste daha çok grup etkinliği, tartışma, yaratıcı problem çözme etkinlikleri yapabiliyor ve zamanı daha verimli kullanılmasını sağlıyor.
Gerek pandemi etkileri gerekse teknolojik imkanlar, hibrit öğrenmeyi vazgeçilmez bir öğrenme olmasını sağlıyor. Pandeminin hayatımıza etkilerini eğitimde karşılayacak olan hibrit öğrenme, hem öğretmenlere hem öğrencilere kolaylıklar sağlayacak.