Zoom online olarak canlı dersler, görüşmeler, toplantılar, eğitimler yapabileceğiniz bir platformdur. İster uygulamasını indirip, isterse tarayıcı üzerinden hem mobil ve tablet cihazlarında hem bilgisayarlarda çalışma yapabilirsiniz. Zoom hem mobil cihazlarınızdan hem de bilgisayarlardan sesli veya görüntülü görüşme, canlı ders verme, canlı ders alma aracıdır.
Ders veren öğretmenlerin derslerine online bir şekilde devam edebilmesi ve ders alan öğrencilerin online eğitimle derslerine devam edebilmesi için yapılan araştırmalar sonucunda en verimli uygulamanın zoom olduğu tespit edilmiştir. İster birebir – ister grup halinde dersler yapabilirsiniz.
Zoom uygulamasının nasıl kullanıldığını öğrenmek için aşağıdaki kullanım kılavuzunu inceleyebilirsiniz. Ayrıca aşağıdaki farklı videolarda detaylı olarak zoom uygulamasının kurulumu ve kullanımına yer verilmiştir.
ZOOM TANITIM VİDEOSU – 1
ZOOM TANITIM VİDEOSU – 2
ZOOM PROGRAMININ KURULUMU VE EKRAN TANITIMI
1. Adım: Zoom’un sitesini giriş yapınız zoom.us
2.Adım: Sağ üst köşede bulunan kayıt ol kısmına tıklayınız
3.Adım: Yuvarlak içine alınan kısımda mail adresinizi yazınız. Mail adresinizi yazdıktan sonra doğrulama linkiniz mail adresinize gelecektir. Mail adresinize gelen linke tıklayıp açılan sayfada giriş bilgilerinizi belirleyip zoom uygulamasına kaydınızı tamamlayınız. Kayıt işleminizi yaptıktan sonra karşınıza gelen linke tıklayınız.
4.Adım: Kayıt işleminizi tamamlayıp sistemin sizi yönlendirdiği linke tıkladıktan sonra karşınız böyle bir ekran gelir. Buradan isterseniz “dowland & run Zoom” kısmına tıklayıp bilgisayarınıza zoom uygulamasını indirebilir ve tüm çalışmalarınızı uygulama üzerinden devam edebilirsiniz. Tarayıcınız üzerinden devam etmek için yuvarlak için belirtilen “click here” kısmına tıklayınız.
5.Adım: Online görüşme paneline yönlenmeden öncesi son adım burasıdır. Bu kısımda yine “dowland & run Zoom” kısmından uygulamayı bilgisayarınıza indirebilirsiniz. Tarayıcınız üzerinden devam etmek için “start from your browser” kısmına tıklayınız.
6.Adım: Artık tarayıcınız üzerinden online görüşmeler, online ders yapmaya başlayabileceğiniz zoom platformuna ulaştınız. Bu kısımda butonları tanıtacak olursak …
Soldan sağa doğru;
1.Buton – Ses Ayarları: Sesinizi açıp kapatabileceğiniz butondur.
2.Buton – Video Konferansı Başlatma: Bu butona tıklayarak online görüşmeyi başlatabilirsiniz.
3.Buton – Davet Et: Bu kısma tıklayıp görüşme sağlamak istediğiniz kişilere, ders yapmak istediğiniz öğrencilerinize platformunuza davet edebilirsiniz. İster mail adresine davet linkinizi gönderebilirsiniz, isterseniz uygulamanız size verdiği linki kopyalayıp görüşme sağlamak istediğiniz kişilere gönderebilirsiniz.
4.Buton – Katılımcıları Görmek: Bu kısımdan katılımcılarınızı görebilir, direkt olarak kişinin görüntüsünün üstüne tıklayıp ona odaklanabilirsiniz.
5.Buton – Ekran Paylaşımı Yapmak: Bu kısımdan ekranınızı karşı taraf-larla paylaşabilirsiniz. Mesela bir sunum üzerinden veya bir doküman üzerinden ders yapıyorsanız bu sunumu veya dokümanı ekran paylaşımı yapıp öğrencilerinizle paylaşabilirsiniz.
6.Buton – Chat: Katılımlarınıza notlarınızı paylaşmak için chat kısmından hangi katılımcıyla konuşmak istiyorsanız üstüne tıklayıp özel olarak konuşabilirsiniz.
7. Buton – Daha Fazla : Bu alandan uygulamanın size sunduğu diğer olanakları inceleyebilirsiniz.
*Dersinizi, görüşmenizi sonlandırmak için sağ alt köşede bulunan “Toplantıdan ayrıl” kısmını kullanabilirsiniz.
7.Adım: Ekranda alt kısımda bulunan “Intive” kısmına tıklayıp online olarak görüşme sağlamak, ders yapmak istediğiniz kişilere oluşturduğunuz platformu gönderebilirsiniz. İster mail olarak gönderebilirsiniz isterseniz yuvarlak için bulunan size özgü linki paylaşıp kişileri davet edebilirsiniz. Paylaştığınız bu linke tıklayan katılımcılar – öğrenciler platforma dahil olacaktır ve görüşme yapmaya başlayabilirsiniz.
8.Adım : Katılımcı-larınızı veya öğrencileriniz sizin paylaştığınız linke tıkladıktan sonra artık online derslere veya görüşme sağlamaya başlayabilirsiniz.
Ayrıca telefonunuza uygulamayı indirip, telefonunuzdan da tüm görüşmelerinizi yapabilirsiniz. Ancak bazı kısıtlamalar olabilir. (ekran paylaşımında özelleştirmek, döküman paylaşmak gibi)
Bu kısımnda itibaren zoom uygulaması tanıtımı ve derslerinizi nasıl yapacağınız anlatılmıştır.
Zoom uygulaması (programı) üzerinden toplantı, birebir veya grup canlı dersleri yapmak…
1.Adım Zoom uygulamasını bilgisayarınıza indirip açtığınız da yukarıdaki gibi giriş ekranı ile karşılaşırsınız. Buradaki butonları tanıyacak olursak;
New Meeting: Yeni bir toplantı, görüşme, online ders oluşturacağınız alan bu kısımdır. New meeting kısmına tıklayıp zoom uygulaması üzerinden derslerinizi veya toplantılarınızı yapabilirsiniz.
Join: Mevcut olan bir toplantıya ve derse katılabileceğiniz butondur. Bu kısma tıklayıp görüşmeyi oluşturan kişinin ID’sini girip sınıfa dahil olabilirsiniz.
Schedule: İleri tarihli bir meeting, online ders, sınıf ortamı oluşturabileceğiniz alandır. Derslerinizi şuan değilde 2 gün sonra planlamak istiyorsanız bu kısmı kullanabilirsiniz.
Share Screen: Ekran paylaşımı yapabileceğiniz alandır.
*Ders verecek öğretmenler veya toplantı yapacak kişiler, Zoom uygulamasını giriş yaptıktan sonra bu ekranda “New Meeting” kısmından yeni bir sınıf oluşturmanızı tavsiye ederiz.
2.Adım: New Meeting butonuna tıklayıp biraz bekledikten sonra online sınıfınız artık oluşturulmuştur. Zoom uygulaması üzerinde oluşturulan online sınıf, meeting alanı aşağıdaki gibidir.
Tüm derslerinizi online olarak yürüteceğiniz zoom uygulamasının platformu budur. Bu kısımdaki butonları soldan sağa doğru tanıyacak olursak.
*Tüm uygulamalar ve tarayıcılar üzerinde aynı butonlar mevcuttur. Masaüstü zoom uygulamasında ve bazı mobil cihazlardaki uygulamalarda sadece ek olarak “Record” butonu bulunmaktadır.
1.Buton – Mute: Ses ayarlarınızı düzenlemenizi, sesinizi açıp-kapatmanıza yaramaktadır.
2. Buton – Start Video: Kamera erişiminizi karşı taraf-lar için açıp kapatmanızı sağlamaktadır.
3.Buton – İnvite: En önemli kısım burasıdır. Aslında zoom uygulamasını kullanmamızın nedeni olan birebir veya grup halinde derslerimizi yapacağımız öğrencilerimizi, kişileri oluşturmuş olduğumuz bu sınıfa davet etmemize sağlayan butondur. İnvite butonuna tıklayıp ister mail üzerinde ister uygulamanın size vermiş olduğu linki meetinginize katılmasını istediğiniz kişilere mesaj vb. gibi yollarla iletebilirsiniz. Bu linke tıklayan kişiler sizin sanal sınıfınıza katılmış olurlar.
4.Buton – Manage Participants: Bu kısımdan meetinginizde kimlerin dahil olduğunu, katıldığını görebilirsiniz.
5.Buton – Share Screen: Yine zoom uygulamamızı kullanmamızın en önemli faktörlerinden birisidir. “Share Screen” kısmından ekran paylaşımı yapıp, öğrencilerinizle derslerinizi beyaz bir tahta üzerinden veya bir doküman üzerinden yapabilirsiniz. Mesela konunuzla ilgili bir soru çözümü yapacağınız zaman, bu kısımdan sorunun pdf veya görüntüsünü öğrencileriniz ile paylaşıp, dokunmatik ekranlar sayesinde bir kalemle sorunuzu kağıda çözer gibi çözebilirsiniz. Buradaki önemli olan nokta telefon, tablet gibi cihazlarda dokunmatik özellik olduğu için dokunmatik kalemler sayesinde soru çözümleriniz oldukça kolaydır. Bilgisayarlar içinde “Grafik Tablet” kullanmanızı tavsiye ederiz. (özellikle işlem yapılan sayısal ağırlıklı dersler için)
*alt kısımda share screen özelliğini detaylandırdık.
6. Buton – Chat: Sınıfınıza katılan tüm öğrenciler veya katılımcılarla mesajlaşabileceğiniz bir alandır. Öğrencileriniz size bir soru sormak istediğiniz eğer sesi kapalıysa chat kısmından sormak istediklerini size sorabilir.
7. Buton – Record: Sadece masaüstü zoom uygulamasında ve bazı mobil cihazlarda bu özellik vardır. Tüm görüşmelerinizi, meetinginize, derslerinizi kayıt etmenizi ve depolamanızı sağlayan kısım burasıdır. Bu buton sayesinde tüm derslerinizi kayıt edebilirsiniz. Record kısmına tıklayıp kaydı başlattıktan sonra, derslerinizi tamamlayıp görüşmeyi tamamladıktan sonra zoom otomatik olarak kaydınızın size sunacaktır.
8. Buton – Reactions: Uygulamanın emojileridir.
9. Buton – End Meeting: Derslerinizi, görüşmelerinizi sonlandıracağınız alandır.
Share Screen butonuna tıkladıktan sonra üst kısımdaki gibi bir ekran gelir karşınıza. Öğrencileriniz ile derslerinizi bir beyaz tahta üzerinden yapmak istiyorsanız “Whiteboard” kısmına tıklayıp öğrencileriniz ile beyaz tahta paylaşımı yapabilirsiniz. Uygulamanın orta kısmı beyaz tahta haline gelir, üst kısımda ise öğrencilerinizin ve sizin görüntüleri gelir. Beyaz tahta üzerinden ister uygulamanın size sunmuş olduğu yazı, kalem vb. gibi araçlarla derslerinizi yapabilir isterseniz kendi kaleminize işlem yapabilirsiniz. Burada önemli olan nokta telefon, tablet gibi dokunmatik ekranlarda, dokunmatik bir kalemle tipki deftere yazı yazıyor gibi uygulama üzerine yazabilirsiniz. Bilgisayarlar içinde ek olarak grafik tablet kullanabilirsiniz.
Derslerinizi bir doküman üzerinden işlemek istiyorsanız dokümanı bilgisayarında yada telefonunuzda açtığınızda yukarıdaki ekranın alt kısmında olduğu gibi açık sekmeleri gösterir. Hangi doküman üzerinden ders yapmak istiyorsanız ona tıklayıp öğrencilerinizle sadece o dokümanın ekran paylaşımını yapabilirsiniz.
Zoom programı ile yapılan canlı derse öğrenciler Cep Telefonu veya Tablet üzerinden nasıl bağlanır?
Zoom programı ile yapılan canlı derse öğrenciler Bilgisayar üzerinden nasıl bağlanır?
Zoom Uygulamasını Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Hususlar.
Covid 19 illeti nedeniyle dünya genelinde uzaktan eğitim trafiğini sırtlayan zoom, kötü niyetli trollerin hedef olmaya başlamış. Zoombombing adı konulan bu saldırılardan ders ve toplantılarınızı korumak için dikkat etmeniz gereken hususlar aşağıdaki gibidir.
1) Katılımcıların screen sharing/ekran paylaşımına canlı derste ihtiyaç duymayacaksanız izin vermeyin.
2) Tanımadığınız katılımcıların izinsiz olarak dersinize girmesine engel olmak için mutlaka Waiting Room / Bekleme odasını aktifleştirin.
3) Kimliği doğrulanmamış kullanıcıları derse almayın.
4) Katılımcılarınızı belirli bir süre bekledikten sonra “Lock Meeting” diyerek dersin ortasında yeni katılımcıların girişini engelleyin.
5) Görüşmeden çıkardığınız kullanıcıların tekrar gelmesini engelleyin.
6) Kullanmayacaksanız katılımcıların dosya transferi iznini devre dışı bırakın.
7) Kullanmayacaksanız katılımcıların ekrana yazma iznini devredışı bırakın.
8) Kişilerin kendi arasında sohbet etmesi opsiyonunu devre dışı bırakın.
9) Canlı oturumlarınıza Meeting ID numarasına ek olarak şifre koyun. Öğrencilerinizle şifreyi dersten önce paylaşarak daha güvenli bir ortam sağlayabilirsiniz.
Kaynaklarımız: www.teknolojikogretmenler.com www.ozeldersalani.com Youtube.com/Naci Bayrak Youtube.com/Ünsal Yılmaz
Sağlıklı günler dileriz.